Creativiteit & eigenheid van het kind mag er zijn
Knutselen met jonge kinderen, vooral in de leeftijd van 0 tot 3 jaar, draait om het ontdekken en ervaren van nieuwe materialen, en niet om het eindresultaat. In deze fase zijn kinderen nieuwsgierig naar de wereld om hen heen en gebruiken ze hun zintuigen om te leren. Het aanbieden van zachte, gladde, ruwe of plakkerige materialen zoals stof, papier of klei geeft kinderen de kans om te voelen, ruiken en zelfs horen hoe materialen reageren op hun handelingen. Het proces van aanraken, verfrommelen en kneden is voor jonge kinderen een groot avontuur. Het gaat erom dat ze zelf kunnen ontdekken, zonder dat er een ‘mooi’ of af werkje uit hoeft te komen. Veiligheid is hierbij essentieel, dus gebruik kindvriendelijke materialen die veilig zijn bij inname.
Vrijheid om te experimenteren.
Net als bij het knutselen met peuters, speelt creativiteit ook bij de oudere kinderen in ons kinderdagverblijf een belangrijke rol. Wij geven kinderen de ruimte om te experimenteren met verschillende materialen en hun eigen creaties te maken, gebaseerd op hun eigen ideeën. Dit bevordert niet alleen hun creativiteit, maar ook hun autonomie en zelfvertrouwen. Door kinderen de vrijheid te geven om zelf oplossingen te bedenken en hun eigen ideeën uit te voeren, ontwikkelen ze waardevolle vaardigheden die verder reiken dan alleen motorische vaardigheden. Zo leren ze zelfstandig te denken en ontdekken ze hun eigen mogelijkheden.
Ontwikkeling van autonomie en zelfvertrouwen,
Het is van groot belang dat kinderen niet gedwongen worden om allemaal hetzelfde te maken. Veel knutselopdrachten zijn vaak gebaseerd op een voorbeeld dat de leerkracht heeft gemaakt, wat de creativiteit en individualiteit van kinderen beperkt. In plaats daarvan is het belangrijk om hun eigen interesses als uitgangspunt te nemen, bijvoorbeeld door te vragen naar hun favoriete eten of door hen een fantasiedier te laten bedenken. Op deze manier wordt hun creativiteit gestimuleerd en voelen ze zich erkend in hun eigenheid.
Stimuleren van zelfstandigheid.
Het omarmen van verschillen is hierbij belangrijk. Elk kind is uniek, en dat mag gezien worden. In plaats van uniforme werkjes te creëren, kunnen we kinderen aanmoedigen om hun eigen ideeën en creaties te ontwikkelen. Dit helpt hen zichzelf te ontdekken en omarmen. Door kinderen in hun eigenheid te erkennen, versterken we hun gevoel van eigenwaarde en bevorderen we een inclusieve houding ten opzichte van anderen.
Kortom, zowel bij jonge kinderen als bij oudere kinderen gaat knutselen en kunst maken niet om het eindresultaat, maar om het plezier in het proces, het ontdekken van materialen, en het vieren van hun creativiteit en eigenheid. Dit draagt bij aan hun ontwikkeling en zelfvertrouwen, en stimuleert hen om op hun eigen manier de wereld te ontdekken.